Tuesday, October 23, 2012

September 29, 2012

Probabil ca cea mai placuta surpriza la aterizarea in Cusco este ca nu am sesizat dificultati in a ma adapta la altitudine, orasul aflandu-se la 3400 m deasupra marii. Am citit prin ghiduri si mi-au mai spus alti amici care au fost pe aici ca in general multi nu prea se adapteaza asa de usor.
Cusco a fost prin secolele 13-16 e.n. capitala Imperiului Incas, inainte de acesta fiind cultura Killke. Dupa ce prin 1533 a fost ocupat de spanioli, orasul, o adevarata perla incasa, a suferit pierderi masive, nu numai umane, reprezentantii asa-zisei civilizatii moderne si nepagane au distrus cea mai mare parte din constructii, temple, palate si alte vestigii incase, inlocuindu-le relativ rapid cu biserici, catedrale si constructii in stil spaniol. Ce nu a putut fi distrus a fost construit peste.
Abia in Cusco am reusit sa stau mai linistit dupa o perioada de cateva zile la rand de calatorit cu avioane si autobuze, mai ales ca am considerat Cusco doar un loc de tranzit, si nu neaparat un scop in sine. Dar in general, in afara de densitatea exagerata de biserici si alte lacasuri de cult, orasul mi-a lasat o impresie placuta. In sfarsit am mancat bine, as putea spune ca chiar am recuperat din plin zilele de drum :) Servirea, mancarea au fost ireprosabile in restaurantele recomandate de staff-ul hotelului, vinul peruan de la Ica daca este ales cum trebuie este exceptional, ai sansa sa mananci tot felul de delicatese facute din animale care apoi daca le vezi in realitate cat de simpatice sunt, ar putea sa-ti para rau ca le-ai mancat semenii :P
Qorikancha, ce s-ar traduce prin Templul de Aur, a fost inainte de invazia spaniolilor Templul Soarelui sau Casa Soarelui, a fost cel mai important templu din Imperiul Incas, dedicat Zeul Soarelui, Inti. Podeaua si peretii au fost initial acoperiti de aur masiv, iar in curte se gaseau statui de aur. Crestinii civilizati au distrus Templul soarelui transformandu-l in biserica Santo domingo, constructie ce a durat peste o suta de ani, folosindu-se insa fundatia Templului. Numeroase cutremure au daramat biserica de-a lungul secolelor, insa au lasat fundatia incasa intacta.
Zidurile incase sunt intr-adevar o realizare de exceptie, pare-se ca in realitate nu se cunoaste exact nici pana azi procesul prin care pietrele au fost asamblate. Cand eram mic auzisem la Teleenciclopedia despre zidurile incase ca precizia constructiei e atat de mare, incat nu se poate strecura intre pietre nici macar o lama de cutit...